Shell прогнозує бум СПГ як палива для суден і вантажівок

Попит на зріджений природний газ (LNG) в транспортній сфері буде швидко зростати у всьому світі багато в чому завдяки боротьбі зі зміною клімату, прогнозують німецькі вчені.

Світову газову промисловість чекає бурхливий підйом, що значною мірою пов’язано з посиленою боротьбою проти глобального потепління і вимагає скорочення викидів в атмосферу парникових газів. До 2040 року попит на природний газ як самий екологічний викопний енергоносій збільшиться на планеті приблизно на 45 відсотків до 5400 мільярдів кубометрів.

Швидше за все будуть рости постачання зрідженого газу

При цьому обсяги міжнародної торгівлі газом, що склали в 2017 році близько 770 мільярдів кубометрів (п’ята частина глобального споживання), зростуть приблизно на дві третини. Причому понад 80 відсотків цього приросту забезпечить скраплений природний газ (СПГ, по-англійськи LNG).

Один з танкерів, що перевозять скраплений газ та працюючих на ньому

З початку століття обсяги міжнародної торгівлі СПГ більш ніж подвоїлися і склали в 2017 році 323 мільярди кубометрів. До 2040 року вони збільшаться ще більше ніж в 2,5 рази. У результаті через два десятиліття приблизно 60 відсотків експортно-імпортних поставок блакитного палива будуть здійснюватися в зрідженому вигляді, а 40 відсотків – у газоподібному по трубопроводах. У даний момент співвідношення прямо протилежне.

В даний час СПГ найчастіше знов перетворюють на газ (регазифікують), щоб використовувати в електроенергетиці, для опалення або в якості сировини для промисловості. Однак надалі він буде грати все більш важливу роль в рідкому вигляді як моторне паливо для транспортних засобів, насамперед – для суден, але також і для важких вантажних автомобілів. Це дозволить суттєво знизити шкідливі викиди в атмосферу.

Такі ключові прогнози і висновки дослідження, проведеного компанією Shell Deutschland – німецьким відділенням британо-нідерландської нафтогазового концерну Royal Dutch Shell. У роботі над доповіддю “Скраплений природний газ: Нова енергія для судів і вантажівок? Факти, тренди та перспективи”, опублікованими 19 лютого, брали участь Інститут транспорту при Німецькому центрі аерокосмічних досліджень (DLR) в Кельні і Технічний університет Гамбурга (TUHH).

“Великий потенціал для СПГ в морському судноплавстві”

У світовому судноплавстві, наголошується в дослідженні, йде інтенсивний пошук альтернативних видів палива, що викликано, насамперед, все більш суворими екологічними вимогами до водного транспорту, особливо в Європі та Північній Америці.

Правда, поки світовий торговельний і пасажирський флот, що налічує приблизно 93 тисячі суден, вдається до скрапленого газу вкрай рідко. До кінця 2018 року на ньому працювали близько 230 СПГ-танкерів, а також 125 морських судів (зокрема, пасажирських поромів), причому половина з них припадала на Норвегію, яка є світовим лідером в області використання СПГ як суднового палива. Ще 5 одиниць нараховуються в європейському річковому судноплавстві.

Представлений авторами доповіді сценарій спирається на нинішню динаміку розвитку світового водного транспорту і суднобудування. “Ми бачимо великий потенціал для СПГ в морському судноплавстві. Це особливо відноситься до контейнеровозам, які із-за своєї великої потужності споживають порівняно багато палива. А в ролі першопроходців будуть виступати пасажирські судна”, – пояснює керівник дослідження, головний економіст Shell Deutschland Йорг Адольф (Jörg Adolf).

Прогноз авторів доповіді такий: у 2040 році на СПГ будуть працювати 6000 судів, у тому числі 2200 контейнеровозів, 1660 танкерів, 1100 судів для насипних (навалювальних) вантажів. Пасажирських суден і круїзних лайнерів виявиться близько 600 одиниць. В абсолютних цифрах це порівняно небагато, проте саме в цьому сегменті ринку буде найбільша частка суден: пароплавствам доведеться реагувати на зростаючу екологічну свідомість своїх пасажирів і прискореними темпами переводити флот з дизеля на більш чисте паливо.

Переводити з дизеля на СПГ найрозумніше важкі вантажівки

У той же час в галузі автомобільного транспорту “СПГ як альтернатива дизельного палива найкраще підходить для важких вантажних автомобілів”, підкреслює один із співавторів доповіді, експерт DLR Андреас Лишке (Andreas Lischke). Мова йде про вантажівки понад 16 тонн і сідельні автопоїзди (фури). Перевести їх на електричну тягу буде незрівнянно важче, ніж легкові машини або середні вантажівки.

Станом на 2016 рік на території Євросоюзу скрапленим газом заправлялися 4 тисячі важких вантажівок (тільки ця категорія і розглядалася). Shell виходить з того, що до 2040 року їх число зросте до 480 тисяч одиниць – 460 тисяч фур і 20 тисяч 16-тонників. У такому разі в даному сегменті ринку на СПГ перейдуть 17 відсотків автомобілів.

Одна з поки трьох німецьких АЗС, де можна заправитися скрапленим природним газом

Це, природно, станеться лише за умови створення розгалуженої системи автозаправних станцій. В даний час, наголошується в доповіді, на території Євросоюзу діють близько 150 СПГ-заправок, причому більшість з них – у південно-західній частині ЄС.

Лідирують Іспанія (37 заправок), Італія (31) і Франція (27). До того ж є 26 заправок в Нідерландах і 13 у Великобританії. У той же час у Німеччині їх поки що тільки 3. Розширення мережі таких АЗС передбачено різними інфраструктурними програмами ЄС, зазначається у доповіді.

З точки зору захисту глобального клімату, підкреслюють автори дослідження, найбільше значення мав перехід на зріджений газ водного транспорту. При реалізації представленого сценарію (6 тисяч суден до 2040 року) емісію парникових газів вдалося б знизити на 132 мільйони тонн на рік. У той же час ефект від переведення 480 тисяч вантажівок на СПГ склав би не більше 4,7 мільйона тонн.

Висновки дослідження підкреслюють правильність стратегії компанії Shell, яка ще в 1960-ті роки зайнялася виробництвом, транспортуванням і продажем зрідженого природного газу і сьогодні розглядає СПГ як одне з найважливіших напрямів своєї діяльності.

Категорії: Новини альтернативної енергетики

Відповісти

avatar