Прогнози розвитку електричного транспорту: великі розбіжності

Аудиторсько-консалтингова компанія «великої четвірки» Deloitte нещодавно опублікувала дослідження «Електромобілі. Нові ринки. Нові гравці. Нові виклики». В роботі мова йде про тенденції розвитку електричного транспорту, точніше – електромобілів, які мають у своєму складі електродвигун і блок акумуляторів (Battery Electric Vehicles).

У відповідь на доповідь у виданні Cleantechnica була опублікована стаття, в якій її автор, Максиміліан Холланд (Dr. Maximilian Holland), стверджує, що звіт Deloitte — це одне велике непорозуміння.

«Широко висвітлений у засобах масової інформації, як правило, без аналізу чи критики, недавній звіт Deloitte про зростання ринку електромобілів повний дірок і фактичних помилок, які вони використовують, щоб знизити оцінку довгострокових перспектив електромобілів», — пише Холланд.

Минуле, статистичні дані — це те правильне, що є у звіті Deloitte, і ці дані свідчать, що за п’ять останніх років середньорічне зростання ринку становило близько 57%, а в 2016-2018 роках навіть прискорилося — до 62% в рік в середньому.

У зв’язку з цим прогноз подальшого розвитку ринку від Deloitte виглядає дещо дивно. Темп зростання чомусь різко падає вже в 2019 році, і впевнено знижується у напрямку нуля.

Холланд наводить такі графіки. На першому з них зеленим позначені річні обсяги продажів електромобілів при збереженні річних темпів зростання у 57%, а червоним – прогноз Deloitte.

прогноз продаж электромобилей

На другому розшифровуються річні темпи зростання, які застосовує Deloitte у своєму звіті.

прогноз продаж электромобилей

Безумовно, ринок, стартуючи з нульового рівня, спершу демонструє більш високі темпи зростання, які в міру збільшення обсягів знижуються. У той же час, вважає Холланд, сьогодні навряд чи є підстави для такого сильного спаду в темпах зростання продажів електромобілів.

За прогнозом Deloitte, в 2030 році річні обсяги продажів електромобілів, включаючи спільні гібриди (PHEV), досягнуть 21 млн одиниць (20% глобальних продажів легких транспортних засобів). Це досить сильно відрізняється від останнього прогнозу BNEF (30 млн. електричних машин до 2030 р) і навіть дещо менше, ніж у базовому сценарії Міжнародного енергетичного агентства, яке відрізняється досить консервативним підходом до прогнозування розвитку нових енергетичних технологій (21,5 млн електромобілів в 2030 р). За прогнозом DNV GL, на електромобілі доведеться половина продажів легких транспортних засобів вже в 2033 році…

Зрозуміло, що майбутнє не визначено, і автори прогнозів мають своє бачення. Холланд, однак, вважає, що підхід Deloitte містить явні огріхи, що призводять до заниження прогнозних значень.

Deloitte виділяє чотири найбільш важливі моменти, які впливають на ставлення потенційних споживачів до електромобілів: дальність пробігу, вартість, наявність інфраструктури та тривалість зарядки. При цьому автори недостатньо враховують прогрес, який відзначається за всіма вказаними напрямками, стверджує Холланд. Вони допускають «помилки новачків» з приводу дистанцій пробігу електромобілів і відстали на 5 років в оцінці швидкостей зарядки.

Доповідь містить помилки в розумінні критичної ролі вартості батарей ($/кВт*год) для дальності пробігу (замість цього експерти Deloitte виділяють технологічні перешкоди). Очікування «технологічних проривів», сподівання на якусь нову хімію акумуляторів — це ворожіння на кавовій гущі. Хіба нинішні виробники типу Тесла розвиваються в розрахунку на майбутні технологічні прориви і нові типи батарей? Удосконалення технологій відбуваються кожен день. Критично важливим є зниження виробничих витрат. Тобто дальність пробігу – це набагато більшою мірою функція вартості акумуляторів, а не фізики або хімії.

Аналіз сукупної вартості володіння (total cost of ownership — TCO) від Deloitte є «взятими зі стелі» і занижує характеристики електричних машин, вважає Холланд. Заява Deloitte про те, що до 2022 року компактний електромобіль, який проїжджає 7900 миль на рік, досягає паритету за TCO з бензиновим/дизельним автомобілем, не підтверджується жодними достовірними розрахунками. В той же час вже існує безліч докладних калькуляцій, які показують, що в багатьох сценаріях сукупна вартість володіння для електромобілів середнього класу вже сьогодні нижче, ніж у бензинових машин.

Висновки:

1) Існують великі розбіжності в прогнозах розвитку електричного транспорту.

2) Аналіз, виконаний консультантами «з ім’ям», не завжди ґрунтується на актуальних і повних даних, і, відповідно, може містити необгрунтовані висновки.

Категорії: Новини альтернативної енергетики,Транспорт

Відповісти

avatar