Епоха електромобілів настане раніше, ніж ми думаємо

Тихе «уііііі» електромобіля може і не так мило вухам, як рев двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ). Але в якості компенсації електричний двигун дає навіть найбільш бюджетним автомобілям вибуховий розгін. З цієї та інших причин індустрія електрокарів розвивається так само швидко. Удосконалюється технологія і жорсткі обмеження на викиди ДВЗ виводять електромобілі з нішевого сектору в статус мейнстримного. У той же час, після століть експлуатації викопного палива для транспорту, шлях від нафти і газу до ватів і ампер буде дуже складним для автовиробників.

Прискорення темпу почалося зовсім недавно. Сьогодні тільки одна зі ста проданих машин – електрична. Співвідношення електромобілів до авто з ДВЗ набагато менше 1%. Більшість прогнозів до сьогодні говорили, що до 2025 року ця цифра виросте до 4%. Ці передбачення змінюються до більшого по мірі того, як топові автовиробники оголошують свої плани по розширенню модельного ряду електромобілів. Банк Morgan Stanley стверджує, що до 2025 року продажі електрокарів досягнуть 7 мільйонів на рік, а їх кількість досягне 7% від усіх машин на дорогах. Exane BNP Paribas дає цифру в 11%. Але в міру того, як автовиробники декларують все більше планів щодо переходу на електротягу, навіть ці цифри можуть бути заниженими.

Ford пішов ще далі. У січні глава компанії Марк Філдс оголосив, що «ера електромобіля вже приходить», і що на його думку кількість моделей на електротязі перевищить моделі з ДВЗ за наступні 15 років. Ford обіцяє 13 нових моделей електромобілів до 2022 року.

Решта компаній беруть на себе навіть більші зобов’язання. Фольксваген, найбільший автовиробник, в минулому році заявив, що почне великий перехід на електрику до 2020 року, і запустить 30 нових моделей на акумуляторах до 2025 року. До цього часу продажі електрокарів становитимуть чверть загальних продажів компанії. Daimler, їх німецький конкурент, заявив про плани мати до 20% електромобілів в загальних продажах до цього часу.

Цей ривок має два пояснення: висока вартість дотримання норм щодо викидів шкідливих речовин, і падіння цін на акумулятори. Електромобілі та гібриди, що спричиняють набагато менше викидів в атмосферу, є способом Європи досягти цілей щодо зменшення викидів діоксиду карбону і інших речовин, хоча і дуже дорогим способом. Але переваги від більш дешевих методів, на зразок турбованих двигунів малого обсягу, технології «стоп-старт», і зменшення ваги авто занадто малі. Більш жорсткий режим тестування, введений нещодавно через скандал з маніпуляціями Фольксвагена своїми дизельними моторами, зробить всі ці заходи марними.

Величезна ціна запобігання викидів оксидів нітрогену з дизельних двигунів, які виробляють набагато менше СО2, ніж бензинові, може привести до їх повного зникнення до 2025 року. Нинішня ситуація може дати можливість ДВЗ відповідати цілям 2021 року. Але автовиробники повинні бути готовими дотримуватися їх, каже Ендрю Бергбаум з консалтингової фірми AlixPartners. Ці нові цілі щодо викидів СО2 ще не фіналізовані, але вони можуть бути 68 г/км, замість сьогоднішніх 130 г/км.

За межами Європи законодавство теж сприяє поширенню електромобілів. У Китаї в минулому році було продано 400 тисяч електромобілів, що робить цей ринок найбільшим в світі. Уряд, вирішуючи проблему задушливого смогу в багатьох містах, планує ввести квоту в 8% електрокарів від всіх нових авто вже в 2018 році. І навіть якщо Дональд Трамп послабить норми викидів від авто в Америці, це не зупинить електрифікацію. Каліфорнія, в якій продається кожна з восьми нових машин в Штатах, може посилювати свої стандарти у порівнянні з федеральними. Разом з іншими такими ж штатами, які прийняли нові норми по викидах, вони планують мати 3,3 млн електромобілів на своїх дорогах до 2025 року.

Протоптаною дорогою

Технології матимуть такий же вплив, як і політика. Машини, які компанії змушені виробляти заради збереження навколишнього середовища, будуть купувати люди, але вже заради товщини свого гаманця. Зовсім недавно електромобілі були другою машиною, екологічною іграшкою для багатих і готових платити високу ціну за авто зі слабкою батареєю, яку треба було занадто довго заряджати.

Падаюча ціна акумуляторів може зрівняти вартість експлуатації електрокарів і автомобілів з ДВЗ в Європі до початку 2020х, навіть не враховуючи щедрі субсидії в тих країнах, які можуть їх собі дозволити. Кращі акумулятори повинні допомогти подолати «страх довгих дистанцій» – більшість нинішніх електромобілів може проїхати до 160 км на одному заряді. Якщо тенденції збережуться, то ціна автомобіля з пробігом до 500 км на одному заряді буде близько 30 тис доларів на початку 2020х, згідно Exane BNP Paribas. Нові технології також означають зарядку не за години, а за хвилини.

Недолік інфраструктури досі відлякує багатьох покупців, але темпи вирішення цієї проблеми неймовірні. У багатьох багатих країнах уряди, автокомпанії і підприємства вкладають в це гроші. В Америці кількість зарядних станцій зросла на чверть за минулий рік – до 40 тисяч. Навіть Shell і Total планують встановлювати зарядки на своїх станціях по всій Європі.

Але електромобілі поки не прибутковий бізнес для автовиробників саме через акумулятори. Chevrolet Bolt коштує близько 30 тисяч доларів враховуючи субсидії, і може проїхати до 400 км на одному заряді. Але з кожним продажем цієї моделі General Motors йде в мінус на 9 тисяч. Tesla Model 3, яка вийде на ринок в цьому році, не принесе компанії очікуваний річний прибуток. Навіть Рено-Ніссан, найбільший світовий виробник електромобілів, втрачає гроші на них.

Дослідження також коштують чималих грошей. У Daimler кажуть, що витратять близько 10 млрд Євро на технології тільки для 10 електричних моделей. Реструктуризація теж вимагає ресурсів. Протягом століть компанії будували заводи, наймали працівників, і вибудовували виробничий ланцюжок для автомобілів з ДВЗ.

Деякі автовиробники краще підготовлені до переходу, ніж інші. Преміум бренди мають у своєму розпорядженні ресурси для інвестування, і можуть бути впевненими, що їхні багаті клієнти першими перейдуть на більш дорогі електрокари. Гравці масового ринку матимуть завдання складніше, згідно з заявою Патріка Хуммеля з банку UBS. Незважаючи на ціни, що знижуються, дешевий електромобіль для масового ринку поки ще далекий. Великі гравці на кшталт Fiat Chrysler або PSA Group (виробник Peugeot і Citroën), тільки почали змінюватися. Але ці компанії вже працюють з дуже низькою маржею, і все одно повинні щедро інвестувати в очікуванні моменту.

Електромобілі все ж стануть більш прибутковими для автокомпаній, ніж автомобілі з ДВЗ. Вони також конкурентні в інших питаннях: вони механічно простіші, вимагають менше запчастин, сервісу, і працівників. Але виробники спочатку повинні пройти перехідний період, який вдарить по потоках грошей і прибутках. Підготовка до електричної гонки буде болючою, але її ігнорування стане катастрофою.




Категорії: Транспорт

Отправить ответ

Залиште перший коментар!

avatar
wpDiscuz