Електромобілі: дефіцит літію не загрожує

Французьке агентство з охорони навколишнього середовища та енергії (ADEME) опублікувало доповідь, в якій аналізується динаміка попиту і пропозиції літію в різних сценаріях глобальної електрифікації транспорту до 2050 року. Експерти агентства прийшли до висновку, що тільки в тому разі, якщо частка електромобілів у світовому парку до 2050 перевищить 75%, може виникнути реальний ризик нестачі літію.

Автори надали кілька сценаріїв, заснованих на нинішній державній політиці різних країн і цільових показників скорочення викидів в транспортному секторі і, стверджують, що навіть у найбільш оптимістичному сценарії поширення електромобілів ризик нестачі літію з геологічної точки зору вельми невеликий. ADEME вказує, що по мірі зростання попиту на літій, ростуть і розвідані резерви цього металу.

«Проте зрушення в довгостроковій рівновазі товарних ринків показують, що відсутність браку ресурсів з геологічної точки зору не скасовує різні типи уразливості, чи то економічні, промислові, геополітичні або екологічні», — зазначають автори.

На їхню думку, реальні проблеми можуть бути викликані малою кількістю гравців у світовій літієвій промисловості та їх олігополістичною позицією. У звіті зазначено, що на ринку діють три великих гравці, сумарна частка яких перевищує 50% – американські FMC і Abemarle, які діють відповідно в Чилі та Аргентині, і чилійська SMQ. До них впритул підступають китайські компанії Tianqi і Ganfeng. Крім того, існують так звані молодші гірничодобувні компанії, роль яких полягає у виявленні запасів і вивчення можливості їх експлуатації, повідомляють автори звіту.

Новим гравцям важко пробитися на ринок. Велика кількість спільних підприємств і партнерств між гравцями, які керують різними резервами, показує високу поточну привабливість літієвого ринку і прагнення розширити бізнес в глобальному масштабі, причому виробники прагнуть інтегруватися в ланцюжок створення вартості від видобутку до виробництва кінцевих хімічних сполук.

На думку аналітиків ADEME, світовий ринок поділений на 1) Атлантичний, в якому Європа і Америка в основному забезпечуються виробниками з Південної Америки і 2) Азіатський, де Китай отримує літій від домашніх виробників і з Австралії. У 2016 році на Австралію, Чилі, Аргентину і Китай припало близько 80% світового виробництва літію, наголошується в звіті, причому Австралія стала найбільшим виробником.

крупнейшие производители лития

У доповіді виділяється «літієвий трикутник» — Аргентина, Болівія і Чилі – «стратегічна вісь» для майбутнього глобального літієвого ринку, де сконцентровано 55% світових ресурсів літію.

Автори вважають, що нинішня політика Китаю на світовому літієвому ринку в деякому сенсі аналогічна політиці Сполучених Штатів щодо нафти. КНР створює свої компанії в країнах, що виробляють літій, і поступово вимальовується ідея «літієвого пакту», подібного Пакту Квінсі, який надав саудівської монархії військовий захист США в обмін на доступ до нафти.

Згідно з дослідженням, більшість угод на літієвому ринку укладаються на термін від одного до трьох років, хоча тривалість контрактів в останні роки зростає через нестабільні ціни на літій, що призвело до додавання в контракти застережень, що дозволяють індексувати ціни.

У доповіді також наголошується, що ціна на літій в останні роки значно зросла в результаті високого попиту з боку нового (електричного) транспортного сектора. Дисбаланс змусив гравців ринку електромобілів укладати контракти на поставку літію за дуже високими цінами для забезпечення надійності поставок, говориться в доповіді. У той же час автори підкреслюють, що частка літію у вартості батарей вкрай невелика, не перевищує 2%.

Категорії: Новини альтернативної енергетики,Транспорт

Відповісти

avatar